Regionalny oddział w Warszawie

Zmiany w KSeF proponowane przez Ministerstwo Finansów

11 kwietnia 2024 r.

Zmiany w KSeF proponowane przez Ministerstwo Finansów

 

W odpowiedzi na liczne uwagi i propozycje przedstawiane przez przedsiębiorców podczas spotkań konsultacyjnych w zeszłym tygodniu, tj. 03.04.2024 r., Ministerstwo Finansów udostępniło do konsultacji projekt obejmujący zmiany w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Proponowane zmiany dotyczą one uproszczenia regulacji, wdrożenia i funkcjonowania KSeF. Swoje opinie można składać do 19 kwietnia 2024 roku.

W propozycjach przedstawionych do konsultacji nie ma konkretnej daty wprowadzenia obowiązkowego KSeF. Zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa zostanie ona podana na przełomie kwietnia i maja, ale jak zaznacza resort zmiany na pewno nie wejdą w życie w 2024 roku.

Propozycje zmian przedstawione przez Ministerstwo Finansów, to:

  1. Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników w jednym terminie (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT) oraz odroczenie wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:

- dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,

- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,

- utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.

  1. Wdrożenie w okresie przejściowym tzw. trybu offline możliwego do stosowania przez wszystkich podatników.
  2. Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. samoidentyfikacji nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
  3. Zrównoważenie obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF.
  4. Wprowadzenie załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
  5. Zapewnienie – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
  6. Zapewnienie w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.

Proponowane rozwiązania w innych obszarach:

  1. Odroczenia drugiego etapu elektronicznej obsługi spraw dotyczących wiążących informacji, w tym: wiążących stawkowych (WIS), wiążących informacji akcyzowych (WIA), wiążących informacji o pochodzeniu (WIP) i wiążących informacji taryfowych (WIT).
  2. Likwidacji obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi, tj.: zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz wprowadzenia bezterminowego obowiązku raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych (w okresie przejściowym dane raportowane „zastępczo”).
Logo PIBR Przejdź do strony PIBR