Komisja ds. etyki
Warszawa, 08.02.2021 r.
Komisja ds. Etyki
Przy Regionalnym Oddziale PIBR w Warszawie
01-018, ul. Wolność 7 lok. C
Komisja ds. etyki przy Regionalnej Radzie Oddziału PIBR w Warszawie (dalej Komisja), w związku z sygnałami środowiska biegłych rewidentów kierowanymi do Komisji, pragnie zwrócić uwagę na aspekty związane z organizacją, finansowaniem, a także jakością przeprowadzanych szkoleń obligatoryjnych oraz pozostałych szkoleń stanowiących tzw. samokształcenie, a także przydatnością materiałów szkoleniowych w szczególności podczas badania sprawozdań finansowych oraz działań kontrolnych Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (dalej PANA).
Na posiedzeniach odbytych w dniu 8 stycznia 2021 roku oraz w dniu 5 lutego 2021 roku Komisja omawiała następujące problemy związane z powyższymi kwestiami:
- Jakość badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów nieodłącznie związana jest z jakością szkoleń, w których uczestniczyli oraz przydatnością materiałów szkoleniowych w procesie audytu i kontroli.
- Dla poprawy jakości prowadzonych szkoleń obligatoryjnych i możliwości prowadzenia ich
z uwzględnieniem wymaganych aspektów praktycznych zawodu biegłego rewidenta proponujemy rozważenie ograniczenia liczby jednostek uprawnionych do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów wyłącznie do 26 Regionalnych Oddziałów PIBR oraz Centrum Edukacji PIBR. Takie działanie oprócz poprawy jakości szkoleń obligatoryjnych, pozwoli także na poprawę sytuacji finansowej Izby.
- Postępujący proces digitalizacji, cyfryzacji, zdalna komunikacja elektroniczna umożliwiają przeprowadzanie szkoleń i dzielenie się wiedzą z większą grupą osób. Zdalny sposób komunikacji niewątpliwie powoduje obniżanie się kosztów szkoleń (m.in. poprzez eliminację kosztów wydruku materiałów szkoleniowych, kosztów delegacji, czy przerw kawowych, kosztów eksploatacji lokali, w tym sprzątania, ogrzewania, energii, amortyzacji itp.). Jednocześnie każdy biegły rewident może wybrać dogodny termin szkoleń prowadzonych, w szczególności przez 27 jednostek szkoleniowych, w tym 26 regionalnych oddziałów PIBR, a także Centrum Edukacji PIBR.
- Zamiast ustnej dyskusji podczas szkoleń stacjonarnych możliwe są pytania i wymienianie poglądów na czacie, a trener może przygotować odpowiedzi na pytania i odpowiedni komentarz w późniejszym terminie. Jednocześnie szkolenia powinny być nagrywanei udostępniane biegłym rewidentom za odpłatnością porównywalną np. do kosztów ponoszonych przez doradców podatkowych, którzy stanowią mniejszą grupę zawodową, jednak ich opłaty są o wiele niższe, aniżeli wydatki biegłych rewidentów.
- Nie wszyscy biegli rewidenci i firmy audytorskie posiadają równy dostęp do najbardziej przydatnej wiedzy i praktycznych materiałów szkoleniowych. Eksperci, zatrudniani przez PANA, a powiązani z niektórymi firmami audytorskimi posiadają dostęp do najbardziej przydatnych i efektywnych materiałów szkoleniowych. Jednocześnie mają dostęp do Systemów Wewnętrznej Kontroli Jakości i metodyki badania pozostałych firm audytorskich. Polskie prawo
i konstytucja biznesu gwarantuje równość szans wszystkich firm, a regulacje Unii Europejskiej podkreślają zakaz dyskryminacji.Zgodnie z rozwiązaniami ustawowymi zadaniem samorządu jest ochrona interesów zawodowych biegłych rewidentów, w tym zapewnienie równego dostępu wszystkim biegłym rewidentom wykonującym zawód do szkoleń, w których uczestniczą eksperci i kontrolerzy PANA, a są to szkolenia finansowane z opłat z tytułu nadzoru wypracowanych przez biegłych rewidentów wykonujących zawód biegłego rewidenta.
- Szkolenia powinni prowadzić trenerzy posiadający praktyczną znajomość zagadnienia. Przed szkoleniem biegli rewidenci powinni mieć możliwość wcześniejszego zgłoszenia trenerowi pytań i zagadnień z którymi się spotykają w trakcie wykonywania zawodu, aby ten przedstawił grupie szkoleniowej przydatne (wraz z podstawą prawną i regulacjami) rozwiązania.
- Szkolenia dla kandydatów na biegłych rewidentów również powinny być prowadzone przez jednostki samorządu PIBR, aby osoby, które chcą zostać biegłymi rewidentami miały właściwe przygotowanie, nie tylko teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne ,przy prowadzaniu czynności rewizji finansowej, usług pokrewnych i innych usług, które może wykonywać biegły rewident. Z otrzymywanych relacji dowiadujemy się, że aktualne przepisy pozwalające na zrównanie egzaminów akademickich z egzaminami zdawanymi przed Komisją Egzaminacyjną nie dają równych szans kandydatom na właściwe przygotowanie się do zawodu biegłego rewidenta.
Efektem naszych dyskusji jest przygotowanie propozycji zmian do ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2020 r. poz.1415), które po naszym posiedzeniu w styczniu 2021 roku przekazaliśmy Komisji ds. monitorowania i opiniowania aktów prawnych przy Regionalnej Radzie Oddziału PIBR w Warszawie.Po zaopiniowaniu i przygotowaniu ostatecznej wersji przez Komisję ds. monitorowania i opiniowania aktów prawnych, nasze propozycje zmian do ustawy zostały przekazane Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów.
O tym, które z naszych propozycji zostały ostatecznie przekazane do Ministerstwa Finansów poinformujemy, jak tylko otrzymamy takie informacje z Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
Na posiedzeniu w dniu 5 lutego 2021 roku Komisja zajmowała się również Dylematem etycznym przekazanym nam do oceny i zajęcia stanowiska przez Komisję ds. etyki przy KRBR, a dotyczącym sposobu postępowania każdej strony sytuacji, gdy klient jednej firmy audytorskiej, po otrzymaniu odmowy wyrażenia opinii, podpisuje umowę z kolejną firmą audytorską o zbadanie tego samego sprawozdania finansowego. Po przeprowadzonej dyskusji doszliśmy do wniosku, że nasze stanowisko po opisaniu i zatwierdzeniu na kolejnym posiedzeniu Komisji, przekażemy do Komisji ds. etyki przy KRBR oraz zaprezentujemy na stronie www Regionalnego Oddziału PIBR w Warszawie.
Małgorzata Grzejszczak
Przewodnicząca Komisji ds. Etyki
Przy Regionalnym Oddziale PIBR w Warszawie
Szanowni Państwo,
Komisja ds. etyki zaprasza do zapoznania się z materiałami, które były przedmiotem dyskusji na pierwszym Śniadaniu O ETYCE PRZY KAWIE:
- Prezentacją założeń Kodeksu Etyki, który będzie obowiązywał od 01.01.2020,
- Uchwałą wprowadzającą „nowy” Kodeks etyki (plik 3431.KRBR_od 01.01.2020),
- Treścią Kodeksu etyki, który będzie obowiązywał od 01.01.2020,
- Treścią Kodeksu etyki, która obowiązuje do 31.12.2019 wraz z uchwałą go wprowadzającą (plik 2042.KRBR_do 31.12.2019),
- Uchwałą z 2005 roku w sprawie określenia normatywnej pracochłonności minimalnej prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych (plik Uchwała_pracoch.259_202005),
- Stanowiskiem KRBR z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie implementacji zasad ustalania wynagrodzeń za usługi rewizji finansowej świadczone przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowy (Plik KE_13.12.2016_stanowiskoKRB_wynagrodzenie).
Komisja ds. etyki